معرفی کتاب تحلیل رفتار متقابل TA

همیشه در سمینارها یا دوره های آموزشی که برگزار می کنم هستند دوستانی که در پی یافت کتابی  مرجع برای یادگیری عمیق تحلیل رفتار متقابل می باشند . من بی درنگ کتاب حاضر با عنوان تحلیل رفتار متقابل TAنوشته ون جونز و یان استوارت به ترجمه بهمن دادگستر را پیشنهاد می کنم .

این کتاب در عین حالی که بسیار ساده و روان ترجمه شده و به نظر خیلی راحت است اما باید آنرا عمیق مطالعه کرد و مهم تر از آن تمرینات ارائه شده را انجام داد.اگر برای خواندن صرف کتاب را بخوانیم و عبور کنیم که هیچ اما اگر درپی تغییرات پایه ای و عمیق در خود هستیم انجام تمرینات این کتاب نقشی اساسی در این زمینه خواهد داشت .

پویشی در درون که می تواند زمینه ساز خود شناسی محسوب شود .اگر این کتاب با همراهی یک راهنمایی که قابلیت های لازم در این زمینه را دارد انجام گیرد نتیجه حاصله بسیار بیشتر و بهتر خواهد بود .ممکن است در بعضی از موارد سئوالاتی پیش آید که نیاز به گرفتن راهنمایی باشد اما در کل این کتاب به قول کامپیوتری ها  بسیار کاربرپسند است .(user friendly)

حجم کتاب زیاد است و کتابی نیست که آنرا یک هفته ای بخوانیم و از آن عبور کنیم .همانگونه که عرض کردم کتابی مرجع است و باید  جزوی از برنامه زندگی مان شود .به عبارتی دیگر این کتاب را باید  آهسته و پیوسته در زندگی خواند و  با خود همراه داشت .

این کتابی است که من شخصا بارها آنرا خوانده ام و کتاب مزبور معمولا در دست کسانی که عمیق آنرا می خوانند بسیار کهنه وکارکرده می شود .(زیرا به قدری آن را ورق می زنید که ناگزیر از نویی خارج می شود و شاید لازم باشد آنرا سیمی کنید تا راحت تر باشید ).

به هر حال  کتاب تحلیل رفتار متقابل معرفی شده ، کتابی ارزشمند در این حوزه است و همیشه و همواره از سوی اساتید به عنوان یک کتاب مرجع در حوزه تحلیل رفتار متقابل TA به مخاطبین معرفی می شود .امیدوارم با خواندن عمیق این اثر آنچه را که در جستجویش هستید را دریابید .با بهترین آرزوها

شاهین سلطانی مدرس تحلیل رفتار متقابل TA

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *