تحلیل رفتار متقابل TA و توصیه هایی به والدین درباره کرونا ویروس

 

حتما شما هم از این همه اخبار و مطالب گوناگون درباره کرونا ویروس خسته شده اید . حق هم دارید . این همه در معرض اخبار بد و محرکات ناخوشایند نتیجه ای جز احساسات غیر خوشایند در بر ندارد .اما چه می توان کرد ؟ واقعیت علی رغم تمامی پندها و نصیحت ها و دستورالعمل های متعدد و مختلفی که صاحب نظران و غیر صاحب نظران که در شبکه های اجتماعی  ارائه می دهند ، در کنار هم بودن و خصوصا در کنار فرزندان بودن فرصتی است که از دل پدیده کرونا ویروس می توان به عنوان یک امتیاز برشمرد.

اگر شما هم خسته شدید و با حرص تلویزیون را خاموش کردید ، آگاهانه از بودن در کنار فرزندتان لذت ببرید . فارغ از داستان نویسی های ذهنی که هر دم آدم را می بلعد شاید بد نباشد به خود یادآوری کنیم که ممکن است هر لحظه دیگر در کنار هم نباشیم حالا چه با ویروس کرونا و یا هر اتفاق دیگری . اینکه امروز فرصت هست که از بودن و حضور فرزندانمان لذت ببریم چرا از این فرصت بهره نبریم ؟

حالا که این فرصت پیش آمده اولویت را به بچه ها بدهیم . بچه ها در خانه ماندن برایشان سخت است پس باید به فکرشان بود .برایشان قصه بخوانیم . با آنها بازی کنیم . از آنها بخواهیم آنها چه چیز می خواهند و دوست دارند که برایشان چه کاری انجام دهیم ؟

کنارشان بخوابیم .درآغوششان بگیریم و نوازششان کنیم .با آنها بودن کنیم . بیشتر آنها را آگاهانه ببینیم .اخبار کودکان را می ترساند .ما که خودمان بزرگسالیم می ترسیم چه برسد به آنها پس بهتر است از پخش صدای بلند اخبار از صبح تا بوق شب پرهیز کنیم . دیدن فیلم یا کارتون با بچه ها بسیار برایشان خوشایند است . حتی دیدن کارتون های خوب که کم هم نیستند برای بزرگتر ها هم می تواند آموزنده و یاد دهنده باشد .به همین دلیل فرصت را ازدست ندهیم  و با هم وقتمان را سپری کنیم .

همه اینها را گفتم اما این فرصت فقط برای فرزندان مان نیست .همسرمان را نیز دریابیم .اگر فرصت در منزل بودن را داریم به او کمک کنیم با هم کار کنیم ، غذادرست کنیم .ظرف ها را بشوییم . بچه ها را هم در این فرآیند دخالت دهیم و خانوادگی ساعاتی را در آشپزخانه باشیم . زندگی می گذرد و آن هم مثل برق پس از این میهمان ناخوانده که موهبت نیست و به عذاب نزدیک است یادآوری مهمترین هدف زندگی را دریابیم و باهم بودن را بودن کنیم .هیچ مهمی مهم تر از خانواده نیست . غربی ها جمله ای دارند که خیلی با معناست family first اول خانواده …

در این روزهای سخت و دردناک هیچ مرحمی بهتر و زیباتر از خانواده نیست ، خانواده را محکم در آغوش بگیریم .شاهین سلطانی مدرس تحلیل رفتار متقابل TA

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *