تعلق خاطر کارکنان و مشارکت آنان در کار

بر اساس گزارشی از human resources today در سال 2020 گرایش هایی شناسایی شده که پیش بینی می شود در مشارکت کارکنان نقشی اساسی بعهده خواهند داشت .رعایت این موارد می تواند به سازمان کمک کند که نیروی کاری شادتر و پر بازده تر در درون خود داشته باشد .اگرچه با فضای امروز کاری ما ممکن است این موارد به واسطه نابرابری عرضه و تقاضای نیروی کار  فانتزی به نظر آید اما دیر یا زود (که البته حتی امروز سازمان های بسیاری هستند که شاهد خروج نیروی کارآمد و ماهر و دانش محور خود هستند) ما در کشورمان به جایی خواهیم رسید که نیروی کار ماهر تعیین کننده حضور یا عدم حضور خویش خواهد بود و نگهداشت این مهم ترین عنصر از ضروریات کار سازمانی و مهم ترین دغدغه های سازمانی محسوب خواهد شد .معهذا در زیر 13 راهکار برای افزایش مشارکت کارکنان که منتج به افزایش تعلق خاطر کاری آنان می شود ارائه می گردد:

1- فرهنگ انسان محور

دهه فعلی دهه فرهنگ محوری است .مشارکت که روزی به عنوان موضوعی جالب و داغ مطرح بود امروزه به یک هدف تبدیل شده است .یک نیاز مبرم و ضروری که اگر فورا اقدام نشود به خروج کارکنان از سازمان منتهی خواهد شد.

2- توازن میان کار و زندگی

بدون تردید امروز همگان متوجه به هم ریزی زندگی و کار خود هستند .زندگی ماشینی ، دوری از طبیعت ، به هم ریختن تعاریف زندگی از این بابت که ما کارمی کنیم که زندگی کنیم یا زندگی می کنیم که کار کنیم سئوالی است که انسان در پارادوکس آن گیر کرده است .بنا بر این دولت ها و سازمان ها در تلاش هستند که زمان کار انسان ها ی سازمان را کم کرده و به جان آن به کیفیت کار و بهره وری بیشتر متمایل نماید.

3-گسترش تکنولوژی های ابری و هوش مصنوعی

این واقعیتی انکار ناپذیر است که تکنولوژی حالا به تک تک وجوه مدیریت منابع انسانی راه پیدا کرده است . از مزایای کارکنان گرفته تا ابزارهای قدردانی از کارکنان و ابزار های مدیریت عملکرد و بازخورد.تکنولوژی به سازمان ها کمک  کرده بهتر و سریعتر نتیجه بگیرند.این ابزارها هم به نفع کارکنان است و هم به نفع سازمان .بطور کلی نسل امروز نسل دیجیتال نومدهاست یعنی کسانی که تکنولوژی های ارتباط از راه دوررا  برای کسب درآمد استفاده می کنند و بهترین راه برای جلب مشارکت این نسل بهره گیری از تکنولوژی منابع انسانی است .امروزه خیلی از شرکت های پیشگام در تکنولوژی از هوش مصنوعی در عملیات خود استفاده می کنند و بازگشت سرمایه خوبی را هم شاهد هستند با کمک این تکنولوژی واحدمنابع انسانی می تواند تصمیمات منطقی تر و تحلیلی تر بگیرد.

4-تغییر تعریف واژه انسان در منابع انسانی

جهان با سرعتی باور نکردنی در حال تغییر است اما انسان ها هنوز به دنبال قدردانی ، توجه و همدردی هستند. توجه بیشتر به جنبه انسانی منابع انسانی در عصر دیجیتال اهمیت ویژه ای خواهد یافت . این روزها هوش هیجانی و تکنولوژی در کسب و کار از مهمترین ارکان کسب و کار محسوب می شوند .در این زمان پذیرش تکنولوژی با آغوش باز و تاکید بر اهمیت به منابع انسانی و(راه هایی برای پیوند عاطفی افراد،ایجاد صمیمیت و همدلی بین کارکنان)، رکن اساسی موفقیت محسوب می شود .

5-تنوع و سهیم سازی در محیط کار

وقتی افراد از نقاط قومیت ها ، آداب و رسوم ساختار های اجتماعی در یک جا جمع می شوند با خود ایده های جدید و منجصر به فرد می آورند.میتوانند از زوایای جدید به مسائل نگاه کنند و برای حل مشکلات پیشنهاد ارائه کنند.دوام تنوع نیروی کاری در صورتی امکان پذیر است که احساس تعلق خاطر در افراد وجود داشته باشد و مهارت های رهبری آنان را به سمت یک هدف واحد با انگیزه سوق دهد.

6-کارکنان ، سفیران برند

برندسازی از طریق کارکنان یعنی استفاده از آنها به عنوان بازاریان برند.مثلا از طریق شبکه های اجتماعی آنها نه تنها می توانند محصول یا خدمات را به مشتری پیشنهاد کنند بلکه می توانندسازمان را به عنوان یک کارفرمابه متقاضیان کار نیز معرفی نمایند.امروزه نقش کارکنان در برندسازی بسیار پررنگ تر از پیش شده است .

7-ایجاد فرصت های فراوان برای پیشرفت شغلی

این روزها کارکنان بیشتر از هر وقت دنبال پیشرفت در حوزه تخصصی خود هستند.آنها دوست دارنددر جایی کار کنند که به رشد شخصی و حرفه ای آنها کمک می کند.فراهم آوردن امکان پیشرفت شغلی یکی از گرایش های مشارکت در سال 2020 خواهدبود

8- اجرای طرح های تندرستی

کارکنان وقت بسیار بیشتری از زندگی شخصی خود را در سازمان سپری می کنند .طبیعتا سلامتی آتها تا حد زیادی به محیط و فرهنگ سازمانی که در آن کار می کنند بستگی دارد .کسی که از سلامت برخوردار است عملکرد بهتری نسبت به بقیه دارد .میان سلامتی و بهره وری کارکنان و عملکردشان رابطه مستقیمی وجود داردو همه اینها نهایتا روی سود و زیاد شرکت تاثیر خواهد داشت .اجرای یک برنامه تندرستی مناسب و معقول نه تنها مسولیت مالی بلکه مسولیت اخلاقی شرکت و سازمان ها محسوب می شود .

9-سلامت روان یک اولویتدر سال 2020 بسیاری از تمرکز ها روی مقوله سلامت روان و محیط کاری عاری از استرس معطوف خواهد شد.در حال حاضر عدم سلامت روان یکی از مهمترین مشکلات در محیط کار است که باعث شده سالیانه روزهای کاری بسیاری به هدر برود . خستگی مفرط ، بی خوابی ، درد های عظلانی ، اضطراب و افزایش وزن از مهمترین چالش های مهم انسان و سازمان ها محسوب می گردند.نتایج نظر سنجی در این حوزه تکان دهنده است اما خوشبختانه تحقیقات باعث افزایش آگاهی انسان ها شده و مردم اکنون بیشتر به اهمیت این مقوله مهم پی برده اند. سازمان ها موظف هستند راه ها و طرح های مناسبی در این حوزه برای ایجاد محیطی آرام و فاقد چالش هایی که برهم ریزنده فضای محیطی آرامی است بکاربرند.باید فاکتورهای مهم استرس زایی شناسایی و برای رفع آن اقدام های اساسی صورت گیرد .

10-کار جذاب و چالش انگیز

یکیک از عوامل اصلی ایجاد انگیزه کار جذاب و چالشی است .کارکنان شاید بتوانند کاری که برایشان جذاب نیست را انجام دهند اما قطعا از دل و جان برایش مایه نمی گذارند.این پدیده میان کارکنان نسل x و z بیشتر مشاهده می شود.آنها به دو ویژگی معروف هستندتفکر نقادانه و جستجوی چالش حل مساله در آنها یک استعداد ذاتی به حساب می آید.بنابر این ایجاد جذابیت و چالش در کار یکی از گرایش های مشارکت کارکنان خواهد بودکه نباید از آن غافل بود.مثلا از طریق اعمال سیستم های مدیریت عملکرد پیشنهادهای جذاب و هدف گذاری شده می تواند زمینه خوبی برای جذب و حفظ کارکنان شود.

11-مزایای متناسب با نسل ها

جوانان نسل هزاره (افراد حدود 23 تا 38 ساله ) بخش بزرگی از جمعیت نیروی کار جهان را تشکیل می دهند تا سال آینده نیمی از جمعیت کارکنان جهان از این نسل خواهند بود و تا سال 2030 این رقم به سه چهارم خواهد رسید پس از آنها نسل z هستند که جوان تر ند و جذب و نگهداشت آنها در محیط کار خیلی سخت تر است . اهدا یک ساعت مچی به مناسبت 10 سال سابقه کار یا مزایایی از این دست دیگر جواب نمی دهد.عصر عصر رقابت بر سر استعداد هاست . پکیج مزایای که ارایه می شود نقش مهمی در نگهداشت منابع انسانی ایفا خواهد کرد جوانان نسل هزاره و نسل قبل از آن یعنی نسل x اهمیت زیادی به مزایا می دهند و ترجیح می دهند مزایا سنجیده و شخصی سازی شده باشد . یعنی مزایای هر فرد را متناسب با نیازهایش تعیین نمایند. آنها دوست دارند انتخاب هایشان متنوع و انعطاف پذیر تر باشد . بعضی از مزایای جوان پسند عبارتند از میان وعده مجانی ، اتاق استراحت ، صبحانه رایگان و مرخصی با حقوق

12-هدف مشترک و معنا دار

نیروها صرفا به دنبال حقوق و مزایا نیستند چون این دو در هرجا یافت می شود.این روزها نسل هزاره دنبال سازمان هایی هستند که ارزش هایشان با آنها یکسان باشد و در یک راستا به نظر رسد.افراد این نسل دوست دارند کاری انجام دهند که اهمیت و تاثیر داشته باشد نه همانند چرخ دنده یک ماشین محسوب شوند .بر اساس تحقیقات موسسه shrm کارمندها به دنبال سازمان هایی هستند که مسئولیت اجتماعی و محیط زیست را جدی بگیرند.

13-انتظار شفافیت و پاسخگویی از کارفرما

کارکنان انتظار دارند در سیاست گذاری ها مشارکت کنند و کارفرما در خصوص چرایی بسیاری از مسائل و تصمیمات شفاف و پاسخگو باشد . این مقولات مهمترین گرایشات کارکنان نسل های امروزی محسوب می گردد. اهمیت به نکات فوق و مسائلی از این دست که نگاه انعطاف پذیر متفاوت محسوب می شود بسیار با اهمیت است .بر اساس گزارش رند ستاد Rand stad holding شرکت مشاوره منابع انسانی دلایل اصلی ترک شغل در این سال ها عبارتنداز : حقوق کم 44درصد ، مسیر حرفه ای محدود 43 درصد ، فقدان چالش 30 درصد ، عدم توازن میان کار و زندگی 28 درصد و عدم قدردانی 27 درصد .

آنچه اهمیت این موضوع را دو چندان می کند این است که اگر به درستی اهمیت نیازها شناسایی و بکارگرفته شود می تواند از چالش های آتی سازمان ها را نجات دهد .

منبع human recourse Today   رورنامه دنیای اقتصاد 14 بهمن 98

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *