کرونا ویروس (بحران های همیشگی و راه کارهای مقابله با آن )

گریزی از بحران های این روزها در دنیا نمی توان تصور کرد. همه در این روزها فکرشان درگیر و حال و هوایشان پس است .دغدغه و نگرانی از ابتلا به ویروس کرونا برای بسیاری مصیبت شده .بعضی ها وسواس گرفته اند آنقدر حالشان بد است که وقتی با آنها مواجه می شوید حالتان خراب می شود . همه جا پالس های بد منتشر می شود و همه در این وانفسا گیر کرده اند .خیلی ها می ترسند.ترس از ابتلا ، ترس از مرگ و ترس از ازدست دادن و از دست داده شدن …

چه باید کرد؟

از حال خراب و ترسیدن و رنگ از رخسار پریدن هیچ چیز عاید ما نمی شود .ترس محصول کودک است .احساسی که واکنش به یک محرک محسوب می شود البته نه از نوع اصیل آن بلکه احساسی غیر اصیل که نه تنها کمکی به ما نمی کند بلکه باعث تشویش ذهن مان نیز می گردد.

راه حل چیست ؟

راه حل برخورد با موضوع با بالغ مان است . چه می توان کرد؟در این جا و اکنون من به عنوان یک فرد بزرگسال از تمام توانایی های خود برای حل این مساله چگونه می توانم بهره ببرم؟

برخورد با موضوع از حالت شخصیتی بالغ این کمک را می کند که درصدد حل مساله باشیم اول اطلاعاتمان را از این بیماری افزایش دهیم .

بیماری را بشناسیم ، اطلاعات را برای خود و خانواده تاکید کنیم و از همه مهمتر به اجرای تک تک موضوعاتی که حائز اهمیت است توجه و اقدام کنیم .

چه اقداماتی می توان کرد ؟

همه جا می گویند از مسافرت های غیر ضروری به مناطقی که این بیماری فراگیر است اجتناب کنید. ممکن است افرادی باشند که کودکشان  می گوید بی خیال هیچی نمیشه بریم حالش رو ببریم … اما بالغ در این اوقات می گوید حالا چند مدتی را هم برای احتیاط بیشتر از رفتن به این سفر خودداری کنیم هیچ اتفاقی نمی افتد .

تفاوت در این است که ما آیا آگاهانه با این مسئله برخورد می کنیم یا خارج از حوزه آگاهی این اتفاق جریان دارد ؟

بالغ در پی کسب اطلاعات بیشتر است در صورت برخورد با کسی که ویروس کرونا دارد چه باید کرد؟اطلاعات می گوید پس از آخرین برخورد با بیمار 14 روز مراقب این علائم باید باشیم :

1-تب : حداقل دو بار در روز باید دمای بدن خود را چک کنیم.

2-سرفه :آیا سرفه درگیرمان کرده است ؟

3-تنگی نفس : آیا دچار تنگی نفس شده ایم ؟

4-سایر علائم اولیه : لرز، بدن درد ، گلو درد، تهوع ، استفراغ، آبریزش بینی، سردرد … داریم ؟

اگر هر کدام از این علائم بود باید به اولین مرکز درمانی نزدیک محل خود مراجعه کنیم .

بالغ از افکار پریشان کودک جلوگیری می کند .افکاری که هیچ چیز عایدمان نمی کند جز احساس ترس و عجز از نا توانی ما … بالغ در مواجهه با افکار کودک آگاهانه و با اطلاع از ایجاد فکر و حضور به آن فکر را دور می کند و به جای آن دنبال اطلاعات بیشتر است .با گشتی در اینترنت و دریافت اطلاعات از سوی یکی از منابع خبری مثلا دانشگاه علوم پزشکی ایران موارد اطلاعات را بشرح زیر تکمیل می کند :

1. از تماس با بیماران اجتناب شود.
2. از تماس با حیواناتی که حامل ویروس هستند پرهیز نمایید
3. عدم خوردن گوشت پستانداران و ماهی به صورت خام و یا نیمه پخته
4. شستن دستها با اب و صابون به صورت مکرر(یا استفاده از محلول حاوی الکل)
5. دهان، صورت، چشم ها و بینی لمس نشوند.
6. پوشیدن ماسک در تماس با بیماران و یا افراد مشکوک به بیماری
اگر خود مبتلا هستید برای محافظت از دیگران نکات زیر توصیه می شود:
1. از منزل حتی الامکان خارج نشوید.
2. دستهای خودرا مکررا با آب و صابون بشویید.
3. در منزل از اتاق خود خارج نشوید واز  سرویس بهداشتی مجزا استفاده کنید.
4. در هنگام سرفه و عطسه از دستمال استفاده کنید.
5. پوشیدن ماسک
در صورت تنگی نفس و درد قفسه سینه با پزشک خود تماس بگیرید.
در صورت بستری شدن در بیمارستان اقدامات زیر توصیه می گردد.
1. رعایت احتیاطات قطره ای و تماسی (در صورت امکان بیماردر اطاق با شرایط Airborne isolation قرار گیرد). در صورت اعمال تولید کننده ائروسل(برونکوسکوپی-تراکئوتومی-اینتوباسیون-احیا قلبی ریوی) باید احتیاطات airborne برقرار شود.
2. در صورتیکه اتاق ایزوله موجود نباشد بیماران گروهی می توانند در یک اتاق بستری شوند.
3. تختها در فاصله حداقل یک متری از یکدیگر قرار بگیرند.
4. بیمار ماسک بپوشد.
5. پرسنل بهداشتی که از این بیماران مراقبت می نمایتد باید ماسکN95بپوشند و احتیاط تماسی را رعایت نمایند و بهداشت دست فراموش نشود. پوشیدن عینک، شیلد صورت و گان توصیه می شود.
6. به بیماران آموزش داده شود که هنگام سرفه و عطسه از دستمال استفاده نمایند.
7. وسایل مورد استفاده فقط باید برای یک بیمار استفاده شود. در صورت اشتراک در وسایل مانند کاف فشار خون برای گندزدایی از اتیل الکل70% استفاده شود.
8. بیمار حتی الامکان برای کارهای غیر ضروری از اتاق خارج نشود.
9. محدودیت در تعداد ملاقات کنندگان
10. تمیز کردن محیط با آب و دترژان و گندزدایی با محلول هیپوکلریت سدیم
برای اینکه بتوانیم حضورمان را در حالت شخصیتی بالغ افزایش دهیم نیازمند تمرین و تکرار این فرآیند هستیم  .تکرار و یاد آوری به خود برای پرهیزاز افکار کودکانه و به جای آن قرار گرفتن در حالت شخصیتی بالغ به عنوان مجری شخصیت .کار سختی نیست ولی برای انجام دادنش نیاز به تمرین و تکرار دارد .این راهی است که برای تمامی بحران ها و مقابله با آنها  باید برگزید . انتخاب با ماست . فرار از واقعیت با پناه بردن به کودک و افکار کودکانه یا برخورد مناسب این زمانی و این مکانی با حالت شخصیتی بالغ وبحرانی که امروز با آن درگریبان هستیم .شاهین سلطانی

 

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *